Turkey Azerbaijan Russia United Arab Emirates United Kindom

Aşırı Terleme Tedavisi

05 Nisan 2015
(0 oy)
Aşırı terleme şikâyeti olanların tedavilerinde iki değişik yaklaşım vardır. İlki, cerrahi – ameliyat yaklaşımı (ETS – endoskopik torasik sempatektomi; kapalı klipsli ETS yaklaşımı) ikincisi cerrahi-dışı yani tıbbi – ilaç (medikal) tedavi uygulmasıdır. Medikal tedavide ilaçlar, kremler, losyonlar, iyontoforez (düşük elektrik akımı el veya ayak aşırı terlemesi – hiperhidroz için belli intervallerle uygulanır) ve botoks girişimidir koltuk altı terlemesi için en fazla kullanılır).

Cerrahi KLİPSLİ ETS tedavisi, genel anestezi eşliğinde uygulanmaktadır. Ameliyat tercihi aşırı terleme tedavisinde diğer medikal tedavi yöntemleri uygulanıp, istenilen başarı elde edilemediğinde veya hastanın daha kalıcı ve kesin tedavi sonucu istediği zaman gerçekleştirilmelidir. Fakat, aşırı terlesi olan kişi cerrahi dışı medikal tedavi yöntemlerini uygulamak istemiyorsa cerrahi tedavi yaklaşımı (ETS ameliyatı) ayrıntılı anlatılarak rızaları alındıktan sonra yapılabilir.

*Aşırı terleme tedavisini uygulamadan evvel her hasta ayrıntılı muayene edilerek başka bir rahatsızlığı var mı açığa çıkartılmalı ve ayrıntılı hastanın hikâyesi dinlenmelidir. Diğer bir nedenle başk a bir tedavi alıyor mu belirlenmelidir. Devamlı kullandığı ilaçları olup olmadığı sorulmalı. Bazen diyabet hastası, yüksek tansiyon ya da kanser hastalığı olan kişilerde aşırı terleme var olan diğer hastalıklarına bağlı olabilir. Bu tarz hastalıklar varsa önce bunlar saptanıp tedavileri yapılmalıdır. Aşırı sıcak ortamlarda çalışılıyorsa, acılı, soğanlı ve baharatlı yemek alışkanlığı olanlarda da aşırı terleme görülebilir. Bu alışkanlıklar da sorulmalıdır. Ameliyat öncesi iç hastalıkları, kardiyoloji, psikiyatri ve endokrinoloji kontrollerinin yaptırılması tanı koymada yol göstericidir.

Klipsli ETS tedavisine karar verildikten sonra hastanın doktoru, yapacağı ayrıntılı muayene ve tahlillerin yapılması ve değerlendirilmesi sonrası klipsli ETS ameliyatı ile ilgili ayrıntılar, hastaya ve yakınlarına anlatılmalı ve açıklık getirilmelidir.

Tüm hastalar ameliyattan önce bir anestezi doktoru tarafından görülmeli ve cerrahi tedavi için tüm hazırlıklar tamamlanmalı ve anestezi hakkında ayrıntılı açıklama aşırı terlemesi olan hastalara yapılmalıdır.

Klipsli ETS tedavisi (aşırı terleme ameliyatı) AÇIK ya da KAPALI yaklaşımla uygulanabilir. Hastanın durumu uygunsa kesinlikle kapalı yani torakoskopik ETS ameliyatı gerçekleştirilmelidir.

Klipsli ETS Ameliyatı (Aşırı Terleme Tedavisi):

Aşırı terleme ameliyatı, AÇIK (endoskopik) ya da KAPALI uygulansa da esas olarak amaç sempatik yolu bloke etmektir, kapatmaktır;

Terleyen bölgeye giden sempatik sinir düğümleri (T2, T3, T4, T5 şeklinde adlandırılırlar) saptanarak ilgili sempatik düğümlerin üst ve alt seviyesinden titanyum klipsler uygulanır. Sempatik sinir yolları bu şekilde bloke edilmiş olur. Bu sempatik düğümler yakılabilir ya da kesilebilir de; ancak ameliyattan sonra ciddi kompensatuvar yani dengeleyici terleme olması durumunda hastaya klipslerin geri alınabileceği (%20-40 geri dönüş oranları) ameliyattan önce söylenmelidir. Olası ekstra sempatik sinir dallarını da bloke etmek için (bu yan dallar sonraki olası nükslerin yani tekrar terlemenin nedeni olabilmektedir) “koter” diye adlandırılan yakıcı cerrahi alet ile sempatik sinirlerle benzer düzeydeki kaburgaların iç yüzü usulüne uygun yakılır. Bu işlemdeki gaye bilhassa insanların %40’ında olan Kuntz sinirinin de ortadan kaldırılmasını temin ederek nükslerin önlenmesidir.

Aşırı Terleme hastalarında Klipsli ETS tedavisinin açık cerrahiye göre AVANTAJLARI vardır:
  • Aynı ameliyatta iki tarafa da ameliyat uygulama avantajı
  • Ameliyat süresi daha kısa,
  • Daha az kan kaybı
  • Daha az ameliyat sonrası ağrı
  • Daha kısa hastane yatış süresi
  • Daha çabuk sosyal hayata ve iş ortamına dönme şansı
Hastada kapalı yöntemle klipsli ETS ameliyatı uygulanamıyorsa (akciğerle ilgili daha evvel geçirilmiş bir cerrahi varsa, daha önce şiddetli bir akciğer hastalığı geçirip akciğer zarlarında sağlam kalınlaşma oluşmuşsa, vb) AÇIK TEKNİKLE klipsli ETS ameliyatı gerçekleştirilebilir. “Açık teknikle” AŞIRI TERLEME CERRAHİ tedavisi uygulandığında sağlıklı olan iki tarafa en az 2 hafta arayla cerrahi uygulanmalıdır. Aynı anda açık cerrahi, kas koruyucu kısa cilt kesisi ile yapılabilir. Ancak, ETS Ameliyatı sonrası daha ağrılı ve uzun olacağı (3-5 gün) akılda tutulmalıdır.

Parasal açıdan değerlendirildiğinde “klipsli ETS ameliyatı” yaklaşık 4-5 botoks uygulaması fiyatı kadardır. Fakat, “botoks” enjeksiyonunu 4-6 ayda bir daha yapılması gerekmektedir ve yalnızca “koltuk altı aşırı terlemesi” için kullanılan cerrahi dışı bir tedavi uygulamasıdır.

*”Klipsli ETS ameliyatı”nın başarısı klinik araştırmalarda, çoğu hastanın 12 yıl sonra bile aşırı terleme ameliyatından memnun kaldıkları yönünde sonuçlar verilmektedir.

*Klipsli ETS ameliyatı, terleme tekrarlarsa aynı hastada yine yapılabilir.

Klipsli ETS ameliyatı sonrası görülebilecek yan etkiler:

%1’den az rastlanan:
  • Enfeksiyon
  • Ellerde kuruluk
  • His kaybı
  • Horner sendromu (göz kapağında geçici düşme, gözün irisinde küçülme)

%2 karşılaşılan:
  • Yara yerinde ağrı

%40-80 rastlanan (fakat %90-95 hafif; %3-5 şiddetli):
  • Dengeleyici (reaktif veya kompensatuvar) terleme; vücudun göğüs, karın, sırt veya kasık kısımlarında görülebilir.
  • *Reaktif terleme yan etkisi ile ilgili birkaç klinik araştırma, T4 sempatik düğümün de bloke edildiğinde daha az bu yan etkinin rastlanabileceği raporlanmıştır.
  • *Dengeleyici terlemesi şiddetli olan olgularda solüsyon ya da terlemeyi hafifletmeye yardımcı ilaçlar ağızdan alınabilir
  • *Ayrıca, terlemeyi azaltan ve derinin havalanmasını ve kurumasını sağlayan lazer teknolojisi ile yapılmış spor kıyafetleri vardır. Bu iç spor kıyafetleri normal giysilerin altından giyilerek aşırı dengeleyici terlemenin etkilerinden kurtulunabilir.
  • **Bütün bu sayılan sayılan önlemlere rağmen şikâyetleri, dengeleyici terlemesi azalma geçmeyen hastalarda cerrahi ile daha önce yerleştirilmiş klipslerin geri alınması denebilir; unutmayın ki geri dönüş çoğu zaman olası değildir; %20-40 geri dönüş oranları bildiren raporlar vardır.

%5-30 görülen diğer istenmeyen etki:
  • Yemeklerle bağlantılı oluşan terleme (gustatuvar terleme); soğanlı, acılı, baharatlı gıdalar bu istenmeyen terlemeyi uyarabilir.
**DİKKAT: Klipsli ETS TEDAVİSİ akabinde kalp hızında %10 düşme tespit edilir, çoğunlukla sorun oluşturmaz; bu sebeple müdahale öncesi görülecek EKG (kalbin elektriksel aktivitesi) raporunda kalp hızı dakikada 55-60’tan azsa ya bu ameliyatı hiç yapmamak gerekir veya ameliyat esnasında bir taraf ameliyat yapılırken kalp hızında bir azalma olursa diğer tarafa ameliyat yapılmaktan vazgeçilmelidir.

*NOT: Klipsli ETS ameliyatı ile kalp hızında azalma olması, bazı ritim problemlerinde “uzun QT sendromu” hastalığı olanlarda yararlı bir girişimdir.

Çok Nadir görülen istenmeyen etkiler:
  • Sinir uçlarının uyarılmasına bağlı, sırtta kalıcı olmayan ve bazen NSAI (non-steroid anti-enflamatuvar) ilaç alınmasıyla dinebilecek sinir ağrısına yol açabilir,
  • İnsanın boynunda her iki tarafta aşağıya doğru seyreden “brakiyal sinir paketi zedelenebilir”; ancak çok sık değildir, kollarda uyuşma ve güçsüzlük ile ortaya çıkar.
Son Düzenlenme Haziran 10, 2015

INCA İLETİŞİM